zondag 12 oktober 2008

hellevaart

Om nog even verder te gaan in kunst en letteren! Van Johan W. Schotman heb ik een kopie uitgave van het boek "De Blinde Vaart"[1941]. Ook heb ik een exemplaar van "Hellevaart". Ik kocht het boekje een aantal jaren geleden voor 35 gulden, een ware rib uit mijn lijf maar ben nog altijd blij als ik het terug ontdek, want ik heb het zuinig opgeborgen. Het dichtstuk over de Katwijkse Geschiedenis waarover recent opnieuw verwoord is door Robert Haasnoot .Veel is er over deze geschiedenis geschreven.

Hier een gedeelte uit het werk Hellevaart:

Proloog:

Wij zijn als schepen: voortgedreven
op wind en zee, - we kunnen niet geven
de rechte reden van ons streven,
blindlings stuurt ons de drift van 't leven
aan 't eigen willen machtloos voorbij;
toch zijn we zeker dat we sturen,
richten den koers door den stroom der uren,
etten het roer naar de flitsende vuren
der kust en het wisselend tij.
.......
verder varen we naar de volgende bladzij: