maandag 2 februari 2009

Katwijkse makreel, gerookt en gestoomd

Na alle woorden die hier zijn geschreven, de platen en de films over de gevaren en de romantiek van de [haring]visserij komen we dan vandaag tot de kern van al dat zwoegen: het eten van het product. Lekker eten! Lekkerst eten doe je vast van een Katwijkse makreel van Schaap aan de Visserijkade. Gerookt wordt er bij 27 tot 30 graden- koud- wordt dat genoemd!
Voor het stomen van de vis wordt de temperatuur naar 60 tot 65 graden opgevoerd. Maar het zal me eerlijk gezegd worst zijn. Bokkingen zijn ook zalig en kom ik in de winkel en zie ik de gouden visvelletjes achter de toonbank glanzen , dan bestel ik ze: 'Geef mij die maar! Dat is genoeg.... en dan gauw naar huis en genieten: 'Godenspijs!
Lees er het Leidsch Dagblad maar op na!