zondag 13 juli 2008

Shetland, again


Uit het boekwerk " Hollanders in Shetland", is in het leerzame artikel "Father bought peppermint, memories from old Lerwick" geschreven door de heer A.J. Beenhakker te Middelburg waarvan een overdruk is te vinden in nr 1, 28ste jaargang, jan/febr 1975 'van Visserij, voorlichtingsblad voor de nederlandse visserij'
dit fraaie gedicht van T.P. Ollason te lezen over de Hollandse haringvissers en hun bezoeken aan Shetland:

'Goeden avond, fader Clumper,
There's something in your voice,
That exhilarates our fancy
Like unto a good 'ci-har'
Though you sport an air of pickle,
And your clumpers make a noise,
Ever welcome are the winds that
Waft you o'er the harbour bar'.

Hoe het klepperen van de klompen in de herinnering op Shetland voortleeft is hier te horen.
Luister naar het VPRO programma over de Hollanders op Shetland

Vandaag de zolder maar weer eens beklommen en gesnuffeld in de oude copiën. Wat een mooi materiaal heeft een gulle gever ooit in de vorige eeuw al voor mij verzameld. Hoewel ik niet kan wachten met het digitaal maken, zodat iedereen er van mag meegenieten, kan dat nog wel heel eventjes gaan duren, maar blijf de blog volgen en het komt vanzelf in orde!


Kun je de hand leggen op een Nederlands of Engels exemplaar, ik hou me er voor aanbevolen.

Tot slot nog een kijkje in het Shetland van vandaag, ik zou er zo naar toe willen!